Marte Kvittum Tangen, sjef for allmennlegene: Sykmelder etter en totalvurdering

Marte Kvittum Tangen sykmelding pårørende
Marte Kvittum Tangen, leder for Norsk forening for Allmennmedisin
"Når noen blir sykmeldt er det fordi de ikke klarer å være på jobb. Sykmelding er et behandlingsverktøy – noe som gjør at de får det bedre.

Slik forklarer Marte Kvittum Tangen, leder av Norsk forening for allmennmedisin dagens sykmeldingspraksis.

Pårørendealliansen har tidligere skrevet om en studie ved NOVA som viser at voksne barn tyr til sykmelding for å yte omsorg til egne foreldre.

Les saken her: Pårørende benytter sykemelding for å løse tidsklemma |

Egenmelding og sykemelding

• Forskerne slår fast at det totale fraværet for å hjelpe gamle foreldre i 2022 var 624 000 dager.
  • I dette tallet inngikk betalte permisjonsdager, ubetalte permisjonsdager og sykefraværsdager. 38 prosent av de 624 000 dagene var sykefraværsdager.

Marte Kvittum Tangen sier fastlegene møter mange pårørende og ser hvor stor belastning mange har.

- Vi er selvfølgelig opptatt av at vi skal finne de beste løsningene og få mer informasjon om sykmeldingene, svarer hun på spørsmålet om hvor opptatt NFA er av problemstillingen.

Forklarer sykemelding med helhetsvurdering

-I hvor stor grad tror du at fastleger sykmelder pårørende uten at pårørende selv er syk?

-Vi fastleger møter mange pasienter hver eneste dag og ønsker å gi pasientene best mulig helsehjelp ut fra en helhetsvurdering.

Dette mener partiene: Sykemelding når kona er syk? | Pårørendealliansen

Kvittum Tangen sier videre at det er mange årsaker til at man ikke kan utføre arbeidet sitt. Hun mener det som oftest ikke bare én enkelt grunn. Når noen blir sykmeldt er det fordi de ikke klarer å være på jobb. Sykmelding er et behandlingsverktøy – noe som gjør at de får det bedre.

Søvnløshet og bekymring kan føre til sykemelding

-Det er sykdom som ligger til grunn for sykemeldinger, det er et krav at man på grunn av sykdom, skade eller lyte ikke kan utføre arbeidet. Hvis noen er søvnløse, veldig slitne, helt utslitte og eller veldig bekymra utløser det symptomer og sykdom. Man kan få konsentrasjonsvansker som gjør at man ikke kan utføre arbeidet, fysiske symptomer som vondter i kroppen som gjør arbeid umulig i en periode, sier hun.

NFA støtter Kvinnehelseutvalget, hvor Pårørendealliansen var representert, sine forslag til tiltak om å styrke kunnskapsgrunnlaget om pårørende og å utarbeide ny pårørendestrategi. NOU 2023: 5 - regjeringen.no

Vanskelig å finne ut av

Marte Kvittum Tangen tror det blir vanskelig å finne ut om pårørende blir sykmeldt for å rekke over omsorgsoppgaver.

-Skal man finne helt ut av hva som er grunnene til sykmelding må hvert enkelt sykmeldingstilfelle analyseres. Vi vil ikke klare å finne ut av dette ved å se på statistikk eller diagnosekoder.

-Hva skal en fastlege gjøre når hen får en pasient på kontoret som rett og slett har en hverdag som ikke henger sammen?

-Vi må alltid gjøre en totalvurdering og sammen med pasienten finne de tiltakene som gir best mulig helse. Det er sykdom, skade eller lyte som er forutsetningen for rettighet til sykmelding.

I hvilken grad «overprøver» NAV fastlegenes sykmeldingspraksis tror du?

-Det skjer noen svært få ganger.

Tekst: Tine Dommerud tine@parorendealliansen.no