Pårørende + migrant = dobbel utfordring

Prosjektet Pårørende + Migrant som vi har vært en del av er nå ferdig. Erasmus + prosjektet CO.S.M.I.C Community Support to Migrant Informal Carers er ved veis ende 2021.03.31. Det har blitt gjennomført av 5 organisasjoner i 4 land og Pårørendealliansen i Norge har hatt koordineringsrollen, sammen med Anziani e non Solo og C`entro i Italia, KMOP i Hellas og Universitetet i Ljubjana, Slovenia.

C.O.S.M.I.C har hatt som mål å støtte pårørende-migranter, en gruppe som har dobbelt risiko for ekskludering, diskriminering og stigmatisering. Migrantene kommer til sine land med forskjellig utgangspunkt, for å arbeide, som flyktninger, i familiegjenforening eller av andre årsaker.

Felles for dem er at det å være pårørende til syke og eldre er en oppgave de har/får og som de ikke alltid erkjenner å være i. Å være pårørende betyr i denne sammenheng å hjelpe til med omsorg og pleie for noen som ikke kan gjøre det selv. Med et nytt land som utgangspunkt, samt ulike måter å se på pårørenderollen på, så gir dette utfordringer. I tillegg møter de systemer i sitt nye hjemland, som ikke kjenner til deres bakgrunn og forutsetninger godt nok, og som kan tenke at «alle migranter er like» og handle deretter.

COSMIC prosjektet skulle derfor ta tak i disse utfordringene og utarbeide materiell til dette:

• IO1 –Pårørende med migrantbakgrunn – hvem er de? Identifisere største gruppene, fagmiljøer og organisasjoner i hvert partnerland. Materiell
  • IO2 – Utarbeide forslag på brosjyre og opplæringsmateriell til fysiske møter og e-læring . Innhente feedback og kommentarer
  • IO3 – Gjennomføre opplæringer ute hos fagmiljøer og organisasjoner som møter eller jobber med migrantgrupper , så som Caritas, Bydelsmødrene, Migrasjonsnettverk, Lærings og mestringssenter på sykehus etc.
  • IO4 – MOOC (modules online open courses) => E-læring

Nå er prosjektet ved deis ende og det finnes en stor ressurs til FRI BENYTTELSE på disse nettsidene: https://cosmicproject.eu/

Last ned og les vår siste pressemelding i anledning dette her: https://parorendealliansen.no/wp-content/uploads/2021/03/Press-release-nr-3-NO.pdf