Betasuppe på pårørende

Forslag til Statsbudsjett 2021 er lagt frem og hva skal vi si om det? Vi har sett nærmere på Helse og omsorgsdepartementets forslag, med et blikk over til de andre departementene. Vi er jo ikke alle pårørende til eldre. Første inntrykk – aldri har vi sett ordet pårørende brukt i et budsjettforslag så mange ganger! En telling viser at dette stemmer – i forslaget til SB for 2020 er pårørende søkbart 107 ganger, i forslaget til budsjett for 2021 så teller vi hele 179 ganger! Det lover jo bra men…

Det vises til den kommende Pårørendestrategien ikke mindre enn 18 ganger. Den som nå har vært utsatt og forskjøvet og som man nå «tar sikte på» kommer i slutten av 2020. Denne strategien må bli julens vakreste gave siden den stadig nevnes. Vi skal kommentere noen av sammenhengene:

• * Strategien inneholder en tilskuddsordning på 5 millioner som kan søkes på for å teste ut «modeller for fleksibel avlastning». 5 millioner? Det holder vel til sammen 5 stillinger for de kommunene som er heldige å få dette, og da klarer vi kanskje å få forsøk i 10 kommuner?
  • * Det nevnes en engangsbevilgning på 60 millioner, som skal rekke til tilskudd til ensomme eldre, pårørendestrategi, ernæringsstrategi og er med inn i Leve hele livet reformen. Du verden så mye man kan få for en slik sum…
  • *Det legges opp tilskuddsordning på 20 millioner for personer med demens skal få mer fleksible tilbud hjemme ved at frivillige organisasjoner kan hjelpe dem og avlaste pårørende, for alternativet er ofte et institusjonsopphold som avlastning. Men summen trekkes også inn i Leve hele livet og pårørendestrategi.
  • *1000 nye omsorgsplasser innen heldøgnsomsorg – som i realiteten er ferdige om 5 år? Hvordan svarer dette til behovet og ikke minst, hva med alle de pårørende som må stå enda lenger i det med den som trenger plassen?
  • Oppsummert – det som angår pårørende er (foruten til personer med demens) delt opp i ulike biter, uspesifisert og koblet med ord som anerkjennelse, støtte og veiledning, og uten konkrete summer til statlige eller kommunale virkemidler. Det er tilskudd, forsøksordninger og prosjekter. Hvordan skal vi klare å få til varige forbedringer ut av dette?

Vår konklusjon: Hadde det enda fulgt med en million eller to hver gang man brukte ordet pårørende? Da hadde det enda blitt noen summer ut av det, rundt 200-300 millioner kroner. Det er gledelig at man satser 100 millioner for avlastningstiltak for barn og unge. Men hva med alle de andre pårørende som tar seg av syke voksne og eldre som det stadig blir flere av?

Vi må derfor bare smøre oss med liiiiiiiiitt mer tålmodighet til Pårørendestrategi med helhetlig handlingsplan er klar, selv om det røyner på nå! For vi vet hvor tøft mange har det der ute.

Forslaget til Statsbudsjett for 2021 er for vår del å anse som Hvordan koke suppe på en spiker . Oppskriften? – Vi nevner pårørende så mange ganger i biter her og der så det virker som vi satser på det!