Å komme til et nytt land

Migrant og Pårørende:

I dobbel risiko for både ekskludering og diskriminering. Med migrant forstår vi de som frivillig eller ufrivillig, lovlig eller ulovlig flytter inn i et annet land for å bo og arbeide der.

Det er en økende grad av migrasjon over og gjennom hele Europa. Dette påvirker ikke bare hver enkelt husholdning; det skjer familiegjenforeninger og stor forflytning av folkegrupper inn i nye land. Dette gjør at man nå kan finne folk som er i en pårørende-situasjon også blant migranter og det vil påvirke tjenestene som må tilbys

Pårørendealliansen har blitt med i et Erasmus + prosjekt som koordinator.Vi vil fortelle mer om prosjektet etterhvert og nildet her er av første brosjyre som er laget

COSMIC prosjektet vil
utvikle metoder og verktøy for å støtte migrant pårørende og personale som
jobber med eller for disse gruppene. Målet med dette er:

1. Å øke erkjennelsen om at man er en pårørende som hjelper syke og eldre
  2. Å synliggjøre hvor denne gruppen kan søke hjelp i det landet de er i
  3. Å øke kunnskapen om kulturelle forskjeller migrant pårørende har overfor hjelpeapparatet i landene i prosjektet (Norge, Slovenia, Hellas, Italia) hvor temaet i varierende grad er underkommunisert og underutviklet.

For de som vil se mer kan dere følge denne lenken: https://cosmicproject.eu/