Om ossEn paraplyorganisasjon for pårørende og deres rettigheter

To kvinner presenterer på en scene.

Vi arbeider for bedre vilkår for alle pårørende, uansett hvem de er pårørende til.

Pårørende er de som yter hjelp , omsorg og støtte til pasient/bruker i en slik grad at det virker inn på deres eget liv. Pårørende kan være i ulike livsfaser; barn og ungdom, voksne og eldre. Det er mange utfordringer som er like men også noen som er typiske for hver livsfase. Vi påpeker ut fra kunnskap hva utfordringene består av, med forslag til smarte løsninger for disse

Pårørende opplever store forskjeller i hva slags hjelp og forståelse de får av samfunnet rundt seg. Det kan handle om hvor man bor, hvem man er pårørende til, den informasjonen og veiledningen man får eller hvordan man følges opp av det offentlige. Det er store forskjeller på dette idag og postnummeret kan være avgjørende. Vi arbeider for at pårørende skal oppleve likeverdige tilbud uansett hvem de er pårørende til.

Medlem av Eurocarers

Siden 2016 har vi vært stolt medlem av Eurocarers – europeisk organisasjon for pårørendeområdet. I 2018 fikk vi også styreplass i organisasjonen.

Slik arbeider vi

Nærbilde av person som skriver på et tastatur.

Skriver kronikker og debattinnlegg

Pårørendeomsorgen kalles den usynlige omsorgen. Det har vi endret på , ved å være synlig og skrive innlegg i ulike media, delta i Dagsnytt 18 og i podkaster, utfordre på gode løsninger i Arendalsuka r for både fagfolk, politikere og allmennheten. Vi løfter områder som er viktige for mange og store pårørendegrupper og som betyr noe for den enkelte.

Pårørendealliansen m  Erna Solberg og Bent Høie lansering pårørendestrategi

Møter politikere

Vi møter politikere fra alle partier og løfte frem utfordringer pårørende har og hvilke løsninger som kan bidra til en bedre hverdag for pårørende innenfor helsetjenestenene, skole og utdanning, arbeid og sosialsektoren og på andre omsoråder.

Vårt politiske arbeid bidrog for eks. til at vi fikk frem Pårørendestrategien 2020-2025 som ble lansert i desember 2020 av daværende regjering

Nærbilde av sosiale medie-apper på en telefon.

Engasjerer i sosiale medier

Å være synlig i sosiale media er viktig , og kan treffe ulike målgrupper med mange budskap. Her kan vi informere, engasjere, debattere, undersøke og kommentere. Følg oss der det passer deg!

To kvinner snakker sammen på et arrangement.

Opplyser og informerer

Informasjon om rettigheter og muligheter hjelper pårørende til å ta gode og informerte valg for den situasjonen de står i . Derfor er vi opptatt av at det må være èn nasjonal nettside for alle pårørende via helsenorge.no, og at alle kommunene må få frem sin informasjon klart og tydelig om deres tilbud som informerer, støtter og avlaster pårørende. Likeledes trenger barn og ungdom å finne informasjon i skolen og som studenter. Voksne pårørende må vite hvilke velferds og permisjonsmuligheter de har for å kunne kombinere jobb og pårørendeomsorgen.

Faktaark med grafer og tall.

Følger med på forskning og fagstoff nasjonalt og internasjonalt.

Kunnskap er makt og fakta har makta! Vi er en pådriver bak pårørendestrategien og at den har gitt oss årlige nasjonale pårørendeundersøeksler som forteller oss mye om hvordan pårørende har det.

Engasjer deg!

Vil du bidra i arbeidet for et mer pårørendevennlig samfunn? På denne siden finner du noen ulike måter du kan være alliansepartner på.