Voksne pårørende

Voksne pårørende utgjør en betydelig del av befolkningen i Norge. Å være pårørende innebærer ofte et stort ansvar, og mange voksne pårørende opplever både følelsesmessige, økonomiske og helsemessige belastninger.

Mange voksne pårørende må balansere omsorgsrollen med jobb og familieliv, noe som kan føre til stress og utbrenthet. Mange føler også en mangel på forståelse og støtte fra både arbeidsgivere og helsetjenester. Pårørende oppgir ofte at de ønsker bedre tilrettelegging på arbeidsplassen, fleksible arbeidstider, og tilgang til avlastningstjenester for å kunne ta vare på sin egen helse​.

Pårørendealliansen jobber for å synliggjøre behovene til voksne pårørende og sikre at de får nødvendig støtte fra samfunnet. Dette inkluderer tiltak som økonomiske støtteordninger, bedre samarbeid med helsetjenestene, og økt oppmerksomhet fra politikere på hvilke rettigheter og ressurser som trengs for å ivareta pårørende på en bærekraftig måte​

Sitater fra pårørende

Se alle sitater

Se alle nyheter

Episode 244: Livet som pårørende m/ Martin Wright og Anita Vatland

Hvordan er det å være pårørende når en av dine nærmeste trenger deg? Hvordan påvirker det både barn og voksne som er pårørende? Sammen med Martin (Slagpappa) og Anita fra Pårørendealliansen utforsker vi pårørende rollen gjennom Martin sin historie og erfaringene til Anita og Jimmy. De ser på hvordan pårørende rollen kan påvirke oss praktisk, sosialt, fysisk og psykisk, men også hvordan det endrende samfunnet har påvirket pårørendekapasiteten vår.

Hør podden

Episode 14: I løpet av livet blir det deg

I denne episoden snakker vi nærmere om temaet pårørende. I løpet av livet vil også du bli pårørende, altså stå i nær relasjon til en som sliter, eller en som er syk. Og er det egentlig forskjell på å være pårørende til en med alvorlig sykdom sammenlignet med en som ruser seg? Med i dagens episode er Vigdis Løbach, ansvarlig for bloggen «mora di, en mammablogg om rus», Anita Vatland, daglig leder i Pårørendealliansen og Hasle Løchen, seniorrådgiver i Akan kompetansesenter.

Hør podden

Hjelpetilbud

Alliansepartnere

Lymfekreftforeningen

Lymfekreftforeningen er en landsomfattende organisasjon for overlevere, pasienter og pårørende.

Kreftforeningen

Kreftforeningen arbeider for at færre skal få kreft, at flere skal overleve kreft og for bedre livskvalitet for pasienter og pårørende.

Ivareta

Ivareta er en organisasjon av og for etterlatte og pårørende til personer som har utfordringer med rus og psykisk helse.

LUPE

LUPE (landsforbundet for utviklingshemmede og pårørende) er en politisk uavhengig organisasjon som arbeider med og for mennesker med utviklingshemming.

LPP Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse

LPP (Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse) arbeider for pårørende til en som er psykisk syk.

ALS Foreningen Alltid Litt Sterkere

Alltid Litt Sterkere sitt formål er å støtte mennesker som har fått diagnosen ALS og deres pårørende.

Brystkreftforeningen

Brystkreftforeningen arbeider for å fremme forskning innen brystkreft, samt være en kilde til støtte og informasjon for de som får stilt diagnosen brystkreft og deres pårørende.

Stiftelsen Verdighetssenteret

Vi er et nasjonalt kompetansesenter som formidler og utvikler kunnskap innen eldreomsorg - også med og for pårørende. Jobber du som helsepersonell eller med frivillige innen eldreomsorgen, kan du få faglig påfyll med våre praksisnære etterutdanninger, kurs, fagdager og arrangementer.

CarciNor

CarciNor er en landsomfattende forening som arbeider for å bedre livsvilkår for personer med NET-kreft og deres pårørende, og jobber for deres interesser.

Hjernesvulstforeningen

Hjernesvulstforeningen er en frivillig, landsdekkende pasient- og brukerorganisasjon for de som har fått diagnosen hjernesvulst og deres pårørende

Nasjonalforeningen for folkehelsen

Nasjonalforeningen for folkehelsen er en frivillig, humanitær organisasjon for personer med demens og deres pårørende.

Erfaringskompetanse

Erfaringskompetanse (nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse) arbeider for at brukere og pårørendes erfaringer tas i bruk i tjenestene på psykisk helse- og rusfeltet.

Norske Kvinners Sanitetsforening

Norske Kvinners Sanitetsforening arbeider for å fremmer kvinners helse og livsvilkår og driver flere Veiledningssenter for pårørende innen psykisk helse og rus

Norges Blindeforbund

Norges Blindeforbund – synshemmedes organisasjon, er svaksynte og blindes og deres pårørendes interesse- og serviceorganisasjon i Norge.

Norsk forening for slagrammede

Norsk forening for Slagrammede (NFS) er en uavhengig organisasjon som arbeider med helsepolitiske spørsmål som angår slagrammede, pårørende og andre med interesse for temaet hjerneslag. Organisasjonen ønsker å være til hjelp for alle som har fått slag og deres familier og tilbyr ulike former for aktiviteter og støtte

Barnekreftforeningen

Barnekreftforeningen er en selvstendig, frivillig, landsdekkende organisasjon som drives av familier som har eller har hatt barn med kreft.

ADHD Norge

ADHD Norge er en medlems- og interesseorganisasjon for mennesker med ADHD, deres foresatte og familier og andre som har interesse av ADHD-saken.

LHL

LHL jobber for mennesker med hjerte-, kar- og lungesykdom, allergi, hjerneslag, afasi og deres pårørende. LHL er en medlemsbasert og ideell pasientorganisasjon, og jobber for mennesker med hjerte-, kar- og lungesykdom, allergi, hjerneslag, afasi og deres pårørende.

Spillavhengighet Norge

Spillavhengighet Norge jobber lokalt, regionalt og nasjonalt for å forebygge spilleavhengighet. De bidrar til at spilleavhengige og pårørendes stemmer blir hørt og setter lys på avhengighetens baksider.

Melanomforeningen

Melanomforeningen er for personer som har eller har hatt melanom/føflekkreft, deres pårørende og andre interesserte.

ME-foreldrene

ME-foreldrene er en brukerorganisasjon for ME-rammede, foreldre og pårørende til barn med ME, Myalgisk Encefalomyelitt – og for de unge selv.

A-LARM

A-larm er en landsdekkende bruker- og pårørendeorganisasjon innen rusfeltet.

LEVE - Landsforeningen for etterlatte etter selvmord

Vi er her for alle som er rammet av selvmord og for alle som engasjerer seg i selvmords­forebygging

LPP Telemark

LPP Telemark (Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse) arbeider for å styrke tilbudet innen psykisk helsevern ved en bedret kommunikasjon mellom bruker, pårørende, behandlere og myndigheter.

Aldring og helse

Nasjonalt senter for aldring og helse er et offentlig kompetanse- og forskningsmiljø. Vi tilbyr virkelighetsnær kunnskap, opplæring og forskning for helse- og omsorgspersonell, eldre, pårørende og andre interesserte

PIO Pårørendesenteret i Oslo

PIO (Pårørendesenteret i Oslo) er et støttesenter for pårørende og tilbyr veiledning fra fagpersoner med egen pårørendeerfaring. Tilhører LPP Oslo

Norges Parkinsonforbund

Norges Parkinsonforbund er en landsomfattende interesseorganisasjon for mennesker med parkinsonisme, deres pårørende og andre interesserte.

ROS rådgivning om spiseforstyrrelser

ROS (Rådgivning om spiseforstyrrelser) er en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.

NORILCO

NORILCO er en landsdekkende interesseorganisasjon for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft. Foreningen har fokus på rettigheter og omsorg for pasienter og deres pårørende,

Lungekreftforeningen

Lungekreftforeningen er en pasientforening for de som har, eller har hatt, lungekreft, eller er pårørende til en lungekreftpasient.

Pensjonistforbundet

Pensjonistforbundet er en landsomfattende medlemsorganisasjon som kontinuerlig jobber for at pensjonister skal får en så god alderdom som mulig.

Stiftelsen Pårørendesenteret

Stiftelsen Pårørendesenteret tilbyr kunnskap og råd til fagpersoner som møter pårørende uavhengig av diagnose . De har også rådgivningstjenester for pårørende.

Autismeforeningen

Autismeforeningen i Norge er en landsomfattende forening som jobber for å øke kunnskapen om og forståelsen for personer med autismespekterdiagnose, ASD.