Pårørendealliansen Ung

Pårørendealliansen Ung er Norges første ungdomsråd for unge pårørende (16-30 år).

Vi kjemper for å fremme unge pårørende sine interesser overfor beslutningstakere i ulike arenaer hvor unge opptrer.

Siden oppstarten i november 2023 har vi jobbet med å identifisere endringer vi mener trengs for en mer pårørendevennlig hverdag for unge voksne i møte med skole, studier og jobb. Du kan lese våre kampsaker her

Ungdomsrådet

Om oss

Unge pårørende er en gruppe det har vært lite oppmerksomhet på i Norge i motsetning til resten av Europa.

I 2021 kom det for første gang en egen nasjonal undersøkelse om unge pårørende. Samme år var også unge pårørende tema under pårørendedagen. Funnene fra undersøkelsen viser at unge pårørende står ovenfor en rekke utfordringer som sliter på deres mentale helse og som kan skape negative konsekvenser for deres sosiale liv, skolegang og studier.

Som resultat av disse funnene har Pårørendealliansen valgt å løfte denne ungdomsgruppen gjennom blant annet å etablere et eget ungdomsråd for unge pårørende.

Rådet består av representanter fra ulike bruker- og/eller pårørendeorganisasjoner innenfor somatikk, psykisk helse og rus. Alle representantene har egenerfaring som unge pårørende.

Følg oss på sosiale medier!

Sitater fra unge pårørende

Se alle sitater

... det var en game-changer da psykologen der hen var innlagt ville ha en time med bare MEG hvor vi snakket om min pårørenderolle. Teamet der hen får oppfølging til vanlig har gitt meg veiledning fordi jeg var kjempesliten. De rådet meg til å slutte å ta ansvar og heller være et familiemedlem fordi hjelpere kan erstattes, men hen har bare ett, uerstattelig søsken.

Kunnskap om unge pårørende

Se alt materiell

Nasjonal pårørendeundersøkelse 2022 Unge pårørende

En nasjonal spørreundersøkelse om unge pårørende. Prosjektet har hatt som formål å bidra til mer innsikt i og kunnskap om hvordan unge pårørende lever sine liv, hvordan de opplever sin situasjon og hvilke behov de har. Med unge pårørende menes her unge i alderen 16–25 år som er, eller har vært, pårørende til foreldre, søsken eller andre nære omsorgspersoner, inkludert etterlatte.

Unge pårørende

Bildeserie

Bildeserie til nedlastning. Pårørendeuka 2024 med spesielt fokus på unge pårørende.

foto: Tor Stenersen

Pårørendealliansen Ung drives av Pårørendealliansen.

Kontaktperson/ansvarlig for arbeidet er: Robin Kirknes Andreassen