Vi støtter pårørende, brukeren støtter pårørende, hvorfor gjør ikke alle kommunene det også?

a black and white photo of a woman wearing glasses and a man wearing a plaid shirt .
Anne-Grethe Terjesen, Pårørendealliansen og Tore Berge, Ivareta, etterspør kommunenes støtte til ROP-pårørende

Over halvparten av brukere med rusmiddelproblemer som benytter seg av kommunale tjenester opplyser at det i liten grad gis tilbud, støtte eller hjelp til deres pårørende, viser en ny undersøkelse Brukererfaringsundersøkelsen 2023 - rapport juni 2024 | KORUS.

Dette bekrefter bare det vi allerede vet, nemlig at kommunene i altfor liten grad prioriterer de pårørende Nasjonal pårørendeundersøkelse 2021-2022.pdf (helsedirektoratet.no).

Det er alvorlig for både brukere av tjenestene, og for pårørende, at ansatte i kommunene ikke i større grad er i kontakt med pårørende. Pårørende kjenner som regel brukeren godt, og har ofte kunnskap som er viktig for utforming av tjenestetilbudet. Pårørendes involvering bør derfor i mye større grad ses i sammenheng med den hjelpen som personer med rusmiddelproblemer får i kommunen, og må være en integrert del av oppfølgningen av personer med rus- og psykisk helseproblemer.

Vi vet at mange pårørende innenfor rus og psykisk helsefeltet har store belastinger og trenger støtte også for egen del for å kunne ivareta familien og egen helse. Kommunene har også en plikt å kartlegge om det er barn og unge som har påtatt seg omsorgsoppgaver i familien. Tidlig identifisering av barn og unge som pårørende er viktig for å gi familien en oppfølging som ivaretar barne- og familiefokuset i behandlingen, og anerkjenner barn og ungdommer som en ressurs.

Ivareta ønsker i samarbeid med Pårørendealliansen å synliggjøre pårørende på rus- og psykisk helsefeltet. Vi ønsker at ansatte i rus- og psykisk helsefeltet jobber for god dialog og involvering av pårørende. Og at man avklarer forventninger, muligheter og ønsker knyttet til hjelpebehov for pårørendes egen del.

Hjelp og støtte til pårørende vil i mange tilfeller oppleves som god hjelp til den som direkte sliter med rusmiddelbruk. I dag finnes det allerede en egen offentlig veileder Pårørendeveileder - Helsedirektoratet som tar for seg kommunenes forpliktelser overfor pårørende når det gjelder informasjon, samtale og dialog. Det kan virke som at denne er lite kjent av ansatte i kommuner som har direkte kontakt med brukere.

Pårørendealliansen arbeider sammen med Ivareta og flere andre organisasjoner for at pårørende skal involveres og få et bedre hjelpetilbud i kommunene. Vi mener at det må på plass faglige ansvarlige for pårørende i alle kommuner slik at man kan implementere pårørendeveilederen på en bedre måte enn i dag. Dette vil sikre at pårørende får et løft og at deres rettigheter blir bedre ivaretatt. Her står det blant annet at pårørende bør kunne få en kontaktperson for sin egen del og resten av familien. Vi ønsker også å løfte frem de frivillige organisasjonene der man kan treffe likepersoner som selv har vært i samme situasjon.

Da avslutter vi med å oppfordre alle til å markere pårørende uken den 16-22 september #vIstøtterpårørende

Tore Berge, politisk rådgiver- Ivareta

Anne-Grethe Terjesen fagsjef -Pårørendealliansen