Nå kan pårørende og pasienter kan vurdere sykehjem

Anita og Anne-Grethe fra Pårørendeallinansen presenterer på en scene.

Som Aftenposten og NRK Brennpunkt har vist oss, er det mange pårørende som kjemper for sine kjære på sykehjem. Ofte blir de ikke hørt før de går til media eller må ta klager helt opp til Statsforvalteren.

Vi vet også at mange har frykt for å si fra av ulike årsaker.

Noen kommuner gjør Bruker og pårørendeundersøkelser. Det er bra og det heier vi på. Men mange steder er det ingen slike eller de gjøres for sjelden. Botiden på sykehjem er mye kortere enn før, de som kommer der er ofte mye sykere enn før. Da må løpende tilbakemeldinger være mulig for å kjenne status.

Derfor åpner vi nå Sykehjemslisten – en tjeneste som vurderer landets sykehjem på en rekke områder som er viktige for beboere og pårørende, og som også inngår i reformer som «Leve hele livet» og andre kvalitetsindikatorer. M;at og aktiviteter, fellesarealer, trygghet og trivsel, informasjon og samarbeid og annet som er viktig for de som bor der og for deres pårørende . Dette er for å få frem de gode tilbud og steder som finnes, men også peke på hvor det er forbedringsmuligheter. Konstruktive tilbakemeldinger kan gi innsikt og kunnskap på et område vi

Dette gjør vi for at de som er pårørende til noen på sykehjem, trygt skal kunne gi sine vurderinger på hvordan de opplever tilbudene deres kjære får. De må «være en stemme» når mange ikke kan si fra selv. De har ingen formalisert stemme idag – derfor vil vi gi dem en mulighet til å si fra!

Nå ønsker vi at pårørende OG pasienter/beboere på sykehjem, selv kan si fra om tilbudene der ute på en forsvarlig måte. Vi håper at dette vil bli et godt verktøy til å gi pårørende mulighet til å si fra, og som samtidig gir tjenestene mulighet til å få innspill til kvalitetsforbedringer! ( Det er vurderingskritier . Alle innspill vil bli lest og personkarakteristikker, trusler, sjikane med mer aksepteres ikke. Da vil ikke vurderingen bli publisert. Avviste publiseringer som er svært graverende vil bli sendt videre til rette tilsynsmyndigheter)

Du kan finne Sykehjemslisten her!