Pårørende er samfunnets støttespillere

a group of people standing next to each other in a red circle .
Logo for Pårørendeuka 2024 - #vistøtterpårørende

De som bærer velferdsstaten

Rundt 800 000 er i en aktiv pårørendesituasjon og yter omsorg, hjelp og pleie til noen de bryr seg om. . Vi gjør det for å hjelpe våre nærmeste når de trenger det. Vi har lyst til å være der og finner det helt naturlig å stille opp. Det kan være tungt men vi klarer det. Det er også en del av livet , sykdom og alderdom er noe vi ikke kommer utenom. Samfunnet hadde ikke klart seg uten at vi stilte opp for hverandre og vi kommer oss gjennom det.

"Det er noen av oss som har mer å bære enn andre. Som Trygve Skaug har sagt det: "- Vi har alle vårt, men du fkk liksom litt mye av ditt"
a statue of a group of people standing next to each other on a sidewalk .
Noen bærer mer enn andre i velferdssamfunnet

Mange grupper i "pårørendebefolkningen" får ikke den støtten eller hjelpen de trenger! For eksempel foreldre til svært syke barn med forventet kort levetid eller funksjonsnedsettelser, de som skal holde sammen en familie etter en livsendrende ulykke eller alvorlig sykdom, de som står nær noen med rus og/eller psykiske lidelser og de som har omsorg for sykeste eldre, både med og uten demens. Vi kunne nevnt flere grupper Det er snakk om situasjoner som varer i mange år og som man lever med eller nær i lang tid.

Her blir pårørende ofte hovedomsorgsytere og er der 24/ og når tjenestene går hjem. Denne omsorgen skulle sikres hjelp i Lov om styrket pårørende fra 1.10.2017, som ga kommunene plikt til informasjon og veiledning, avlastning, og å søke omsorgsstønad.

Tilfeldighetene rår for støtte til pårørende

Det burde være en selvfølge at samfunnet støttet oppi slike tilfeller men det er det ikke. Noen ganger er det opp til hvor du bor, om det er en velvillig innstilt kommune som bidrar til at man kan leve så gode liv som mulig. Andre ganger er det enkeltpersoner i systemet eller tjenestene som strekker seg langt for å hjelpe til . Atter andre steder har godt samarbeid og en helsetjeneste som spiller på lag , så livet stort sett går opp for både dem, pasient/bruker og pårørende.

Men i altfor stor grad er det fremdeles mange pårørende som ikke får den informasjon , støtte, veiledning og avlastning som de trenger for å selv å leve gode liv. De vet ikke hvor de skal finne støtte, de får for lite av den og mange må kjempe for å få det de faktisk har rett til.

Pårørende trenger støtte - la oss vise dem at den finnes!

I Pårørendeuka 2024 ønsker vi å sette fokus på at Vi støtter pårørende!

Vi ønsker å :

• vise de gode tilbudene som finnes i helsefrivilligheten og våre organisasjoner
  • vise offentlige tilbud som flere kan benytte seg av
  • bevisstgjøre tjenestene og fagfolkene der på hvor viktig det er å støtte pårørende i tjenestene
  • øke støtte og forståelsen for det å være pårørende i arbeidslivet, i utdanning og inn i våre systemer
  • vise den enkelte et mangfold av tilbud, så DU som pårørende kan finne det DU trenger - før du trenger det
  • bevisstgjøre politikere og besluttende myndigheter på at pårørende ikke bare "er en ressurs" - men de trenger ressurser i form av støtte og tiltak!

Hver dag denne uka løfter vi frem en gruppe eller et tema for å vise at #Vistøtterpårørende og håper at andre slutter seg til og gjør det samme!

Se mer og bli med på Pårørendedagen.no