jobb for et pårørendevennlig arbeidsliv!

Møte hos AID med Pårørendealliansen og medlemsorganisasjoner
Pårørendealliansen med statssekretær Ellen Bakken, AID og statssekretær Ellen Rønning-Arnesen, HOD, samt Kreftforeningen og Pensjonistforbundet

Vi trenger bedre løsninger for å kombinere arbeid og omsorg og "den nye tidsklemma"

Mange pårørende opplever at det å kombinere arbeidsliv og følge opp krevende omsorgsoppgaver kan være utfordrende ref. faktaark om arbeldsliv

Pårørendeundersøkelsene viser at det er flere pårørende som i stor grad benytter sykemeldingsordningen, både over og under 16 dager. Dataene viser at mange blir langtidssykemeldte og ikke rent få reduserer sin stilling for å få balanse i hverdagen.

Dette gir økonomiske problemer for den enkelte og økt sykefravær og frafall fra arbeidslivet for samfunnet, i en tid hvor vi mangler arbeidskraft i mange sektorer

Her trengs bedre løsninger for å finne vei ut av denne floken!

Fra ressurs til belastning

Pårørendes innsats utgjør årlig rundt 140 000 årsverk, og er et viktig samfunnsbidrag. Alle offentlige dokumenter peker på pårørende som en ressurs . Men konkrete tiltak for å hjelpe på situasjonen trengs,- ikke bare fagre ord

Pårørendealliansen har hatt retten til et balansert arbeidsliv som en kampsak siden 2018 . Den største gruppen pårørende er i yrkesaktiv alder og hjelper en partner og/eller eldre foreldre.

Arbeidet vårt gav resultater da dette anmodningsvedtaket ble fattet av Stortinget før jul:

- et flertall i helse- og omsorgskomiteen ber regjeringen om å gjennomgå og forbedre regelverket for pårørendes permisjonsmuligheter i arbeidslivet for å sikre likestilling, og bedre mulighetene til å kombinere arbeid og omsorg uten å pådra seg økonomiske problemer eller falle ut av arbeidslivet

Dette er en seier med stor betydning for nåværende og ikke minst fremtidige pårørende.

Siden den gang har vi:

1. hatt møte med statssekretær Ellen Bakken i AID for å løfte opp problemstillingene og hva de innebærer
  2. utarbeidet et dokument med felles krav til hva som må gjennomgås og forbedres sammen med Kreftforeningen og Pensjonistforbundet

Oppfølgende møte med alliansen

På bakgrunn av vårt arbeid ble Pårørendealliansen sammen med medlemsorganisasjoner Pensjonistforbundet og Kreftforeningen invitert til møte 7.9.24 med regjeringen ved statssekretærene i AID og HOD. Her la vi frem en rekke faglige argumenter som underbygger hvofor det er behov for ulike forbedringer som:

• like muligheter til dekkede omsorgsdager for alle arbeidstagere
  • en pleiepengeordning for voksne
  • fleksibelt innrettet arbeidsliv for pårørende som må jobbe turnus eller skift
  • tilrettelegging eks. med flexikontor ved behov

Dette arbeidet må skje med medvirkning av de som kjenner utfordringene. Vi understreket at det er en forutsetning i et godt partsamarbeid å la de som kjenner problemstillingene medvirke i det arbeidet Stortinget har bedt regjeringen om å gjennomføre. Ingenting om oss uten oss!

"Verdens mest likestilte land med flest kvinner og menn i yrkesaktivitet trenger nå en forbedring av rammene for et mer moderne arbeidsliv, tilpasset et mer moderne - men også aldrende - Norge. Det er en fallitterklæring å la sykemeldingsordningen være det vi har å spille på - sier daglig leder Anita Vatland i Pårørendealliansen

Norge bør være i front på dette feltet!

Vi har et godt rykte i andre land basert på våre ordninger for smabarnsforeldre i arbeidslivet. Her har vi sikret likestilling og like rettigheter for denne gruppen yrkesaktive.

Men nå er vi på vei mot at arbeidsliv hvor det kan bli mer normalt med pårørendeomsorg. Den endrede demografien påvirker også arbeidstagerne, som blir eldre. Mange vil stå i arbeid og oppleve at nærstående voksne som partnere eller eldre vil trenge deres hjelp og støtte. Det offentlige ber pårørende stille i møter, ved konsultasjoner eller være der ved hjemmesykehus. Når det skjer i den grad at man må ta av egen arbeidstid flere ganger så trengs det kompenserende løsninger som er like for alle , ikke som idag basert på hvor du jobber eller en velvillig sjef.

Det er ikke riktig at arbeidstagere skal ha ulike forutsetninger her, og særlig når Staten selv har gitt sine ansatte betalte omsorgsdager, mens andre må sjekke tariffavtalen om hva som finnes der. Mange i arbeidslivet er også uten tariffavtaler.

Pårørendealliansen etterlyser nå ordninger som er like for alle, fra en stat og regjering som ønsker en likeverdige helsetjenester for oss alle! Det blir feil at vi ikke har den samme muligheten til å stille opp for våre nærmeste. De som rammes aller mest er de som jobber i skift eller turnus og ikke engang kan benytte flesxikontor for å få tidskabalen til å gå opp.

OG til sist - Likestilling

Det er udiskutabelt kvinner som tar regningen for pårørendeomsorgen. Skal vi få flere menn på banen så trengs like ordninger for alle arbeidstagere og arbeidsgivere, så det ikke på nok et område blir kvinnene som "tar seg av både mor og svigermor " som en deltager i vår undersøkelse har sagt.

"

Skrevet av Anita Vatland ava@parorendealliansen.no