barrikadene for pårørende!

a woman is holding a red umbrella in the rain .
Anita Vatland, Pårørendealliansen er med i temautgave Pårørende i bladet Pensjonisten (foto Ellen Jarli)

Pensjonistforbundet har viet store deler av bladet Pensjonisten nr 6 til tema om pårørende! Pensjonisten utgis i 220 000 eksemplarer og går hjem til alle medlemmer samt kan kjøpes i løssalg.

Her intervjues en politiker og vi om hvorfor dette er viktig for oss:

Vil gjøre livet lettere for pårørende

Pårørende gjør en svært verdifull jobb for samfunnet, og vi ønsker å gjøre livet deres lettere når det er tungt, sier Anita Vatland, som er stinn av fakta om hvordan det står til når det gjelder både belastning og samarbeidet mellom pårørende og helse- og omsorgssektoren.

Pårørendealliansen har seks kampsaker:

• Sørge for at unge pårørende i alderen 15-25 blir satt på dagsordenen med egne planer og tiltak.
  • Sørge for likestilling for pårørende, uavhengig av hvem du er pårørende til, kjønn, bosted eller din pårørendesituasjon.
  • Sikre at pårørende får bedre grunnlag for samarbeid med helse- og omsorgstjenestene i kommunene, blant annet med kontaktperson og avtale som regulerer viktige forhold og pårørendes muligheter til å ta vare på egne liv.
  • Sikre at pårørende får lik informasjon og like muligheter for sine valg i hele landet, tilpasset sin situasjon og uavhengig av hvem de er pårørende for.
  • Gjennomgå økonomiske ordninger og stønader så det gir like muligheter for alle pårørende som får økte utgifter.
  • Sikre at pårørende kan klare sine omsorgsoppgaver kombinert med å stå i jobb, ved å utarbeide permisjons og kompensasjonsordninger for et moderne arbeidsliv tilpasset et moderne familieliv.

Vi mener at det er veldig dumt å få to pasienter ut av én diagnose, fordi den pårørende sliter seg ut og blir syk selv - sier Vatland.

Les resten av intervjuet og få gode råd her

Det er krevende å gi trygghet når du er utslitt selv

Da Bjørg Ottesens mor fikk slag for sju år siden, var det opprivende på mer enn én måte. De første årene opplevde hun et vanskelig samarbeidsklima med omsorgssenteret i Rælingen kommune. Fortsatt er det krevende å være pårørende.

"– Vi ønsker oss kvalitetssystemer som fungerer, avvikssystem som det er aksept for å melde inn til og større åpenhet. Vi ønsker ikke å ta noen, men forventer verdighet og respekt.

Ottesen understreker at situasjonen har blitt bedre, og de siste fem årene har moren bodd på Løvenstadtunet. Men det er tøffe episoder hun aldri glemmer.

Ett år etter slaget tok hun saken opp i Rælingen kommunestyret, der hun selv er politiker, fordi hun ble bekymret for hvor mange som kunne tenkes å ha de samme erfaringene som henne med kommunens helse- og omsorgstjenester.

Startet pårørendeforening i kommunen

Så bestemte hun seg for å starte pårørendeforening, for å være en høringsinstans. Alle de politiske partiene i Rælingen har forpliktet seg til å ta oss med og lytte til oss. Pårørende sliter og føler ikke de får den støtten de trenger. Det er ekstra tungt fordi det også er følelser involvert. Det kan være krevende å gi styrke og trygghet når du selv er helt utslitt.

Les resten av intervjuet med Bjørg Ottesen her