Fullsatt seminar om medvirkning i selvmordsforskning samlet fagfolk, brukere og pårørende

Medvirkning i selvmordsforskning

I forbindelse med Verdendagen for selvmordsforebygging den 10.september ble det torsdag avholdt et seminar om bruker-, pårørende- og etterlattmedvirkning i selvmordsforskning på Ullevål sykehus.

Seminaret ble arrangert av Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF) i samarbeid med Pårørendealliansen, Leve, Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse (LPP), A-Larm og Mental Helse.

På agendaen stod flere sentrale temaer rundt involvering av brukere, pårørende og etterlatte i selvmordsforskning, med innlegg fra blant andre Lars Mehlum (NSSF), Fredrik Walby (NSSF) og Kristin Bjordal (Helse Sør-Øst/OUS) og Ingrid Fjeldheim Bånerud (OUS). Det har de siste årene blitt stilt strengere finansieringskrav til forskningsprosjekt i helse- og omsorgsfeltet, hvor medvirkning nå må inkluderes i prosjektsøknader (spesielt i Helse Sør-Øst). Medvirkning i forskning gir brukere og pårørende med erfaringskompetanse muligheten til å påvirke studiens innretning og gjennomføring. Dette bidrar til økt relevans og bedre kvalitet på forskningen.

Hvorfor og hvordan involvere brukere og pårørende i selvmordsforskning

Anne-Grethe Terjesen, fagsjef i Pårørendealliansen, løftet viktigheten av pårørendes perspektiv i selvmordsforskning under sitt innlegg. Pårørende er i dag underrepresentert i forskningsmedvirkning. Deres involvering er derimot veldig viktig for fremtidig forskning da de gir nye perspektiver og tanker som videre kan øke forskningens kvalitet og relevans. Terjesen ga også noen gode tips til interesserte forskere i salen om hvordan man involverer og rekrutterer pårørende: Det er viktig å involvere de tidlig og i de riktige fasene av forskningsprosjektet, da får man mest ut av gode pårørenderepresentanter. Pårørende har også egne liv, det er derfor viktig at forventningene til deres deltakelse er realistiske.

Leve, Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse (LPP), A-Larm og Mental Helse holdt også innlegg om viktigheten av bruker-, pårørende- og etterlattmedvirkning i forskning.