Europeiske Pårørendedagen 6 oktober - solidaritet tvers av Europa!

a poster for european carers day shows a circle of hands
Tema ECD 2024: Pårørende er samarbeidspartnere i omsorgen

På den europeiske pårørendedagen 6 oktober støtter Pårørendealliansen i samarbeid med Eurocarers den uvurderlige innsatsen til pårørende over hele Europa, som gir omsorg til sine nærmeste, ofte på bekostning av egen helse og velvære.

• I Europa er det beregnet at pårørende og familieomsorg utgjør 80 % av all hjelp som syke og eldre får (beregnet 50 % i Norden)
  • Under pandemien ble denne hjelpen helt avgjørende, fordi mange europeiske land ikke har bygd opp tilstrekkelig med helsetjenester
  • EU har derfor tatt tak for bedre vlkår for pårørende OG å bygge opp bedre helsetjenester i sin European Care strategy
"- Vi støtter våre europeiske søsterorganisasjoner sine krav for bedre rammevilkår! I mange land er pårørendeinnsatsen helt avgjørende for kronisk syke, eldre og andre som trenger støtte. Dette kan ikke frita landene for å bygge opp helsetjenester og tilbud som er støttende og avlastende. Det er et politisk ansvar i EU og i alle land . Pårørendeinnsatsen skal supplere helstetjenestene, ikke være selve tilbudet!sier daglig leder Anita Vatland i Pårørendealliansen, som har vært mangeårig styremedlem i Eurocarers

Årets tema: Pårørende er partnere i omsorgen

Her settes søkelyset på den uunnværlige rollen pårørende spiller i Europas omsorgssystemer, og det oppfordre til nødvendige politiske tiltak for å støtte:

• Til tross for deres avgjørende bidrag, møter pårørende ofte store utfordringer som økonomisk usikkerhet, mangel på anerkjennelse og begrenset tilgang til tjenester, som påvirker deres helse og livskvalitet.
  • Mangel på trygge helsetilbud hindrer mange, særlig kvinner, å ta lønnet arbeid. Mange unge pårørende får heller ikke fullført utdannelse eller kommet seg i jobb fordi familien ikke får tilstrekkelig hjelp

Oppfordring til handling

• Anerkjenne pårørende som partnere i omsorgen: Deres bidrag må verdsettes like høyt som profesjonelle omsorgsyteres.
  • Investere i bedre støttesystemer for pårørende: Myndighetene må sikre at pårørende får tilstrekkelig økonomisk, emosjonell og sosial støtte for å forhindre utbrenthet og forbedre deres livskvalitet. Dette inkluderer tilbud om avlastning, psykisk helsestøtte og tilgang til opplæring.
  • Fremme sterkere rettigheter for pårørende: Pårørende må sikres klare sosiale rettigheter som beskytter dem mot de negative konsekvensene av langvarig omsorgsarbeid, som økonomisk usikkerhet, fysisk og psykisk belastning og sosial isolasjon.
  • Gi pårørende en stemme i utformingen av omsorgspolitikken: Pårørende bør inkluderes i beslutningsprosesser på alle nivåer – både når det gjelder individuelle omsorgsplaner og nasjonale helse- og omsorgspolitiske tiltak. Deres erfaringer gir verdifulle innsikter som kan bidra til mer personorienterte omsorgssystemer.
Politiske krav på ECD 2024

Politiske krav som vi støtter:

• Økonomisk støtte:
  • Anerkjennelse som en del av omsorgsteamet
  • Deltakelse og valgmuligheter - må kunne jobbe og få gode omsorsgtilbud
  • .Håndhevbare rettigheter
  • Kompetansevalidering og arbeidsmuligheter etter å ha vært pårørende
"