Arendalsuka 2021 – Vi taler pårørendes sak!

Arendalsuka er stedet å være for en liten organisasjon med en stor sak. Her skjer det mange debatter og ikke minst mange møter mellom folk, politikere og organisasjoner som man kan bruke mange uker ellers på å få til.

Vi deltok første gang i 2016, da vi fikk lov til å holde en debatt og lanserte behovet for en Pårørendestrategi. I 2017 deltok vi i 2 debatter og i 2018 deltok vi i 3. I 2019 arrangere vi debatter selv sammen med våre medlemmer. Under finner du årets program hvor vi er med.

Tirsdag 17. august, kl. 15-16.

Sted: Rederikontoret (Nedre Tyholmsvei 9a) Arrangør: Stoffskifteforbundet( Stofo) Pårørende-omsorgen har vært en Blind flekk i Kvinnehelse til nå.

Vår kamp har vært å få til at pårørendeomsorg må inn som faktor ved helsevurderinger, og særlig i kvinnehelse . Du kan lese hvorfor vi mener dette er viktig :

Pårørendeomsorg med i ny NOU om Kvinnehelse!

Link til program: https://program.arendalsuka.no/event/user-view/16231

Onsdag 18 august kl 10 – 11

Arrangør: NHO Service og Handel Sted: MØR biffhus, 2 etg

Vi har ikke lenger hjemmeværende som kan hjelpe syke og eldre . Pårørende må «klemme» denne omsorgen inn i et allerede travelt liv. Å utvikle ulike tjenester vil kunne avlaste pårørende.

Les om hva vi mener om dette :

Link til program: https://program.arendalsuka.no/event/user-view/16821

Onsdag 18 august kl 13- 14.15

Sted: Tyrili Arena i Vesterveien 3 midt i sentrum – Taket Arrangør: Fagrådet- Rusfeltets hovedorganisasjon

Å være pårørende til noen som ruser seg er så belastende at det er vanskelig å forestille seg. Pårørende selv har stor risiko for utvikler egne helseproblemer. Hvorfor satser man så lite på å inkludere og hjelpe de som står rundt en med rusproblemer? Lager vi pasienter av de som prøver å hjelpe?

Les mer om hva vi mener om dette:

Link til program : https://program.arendalsuka.no/event/user-view/15926

Onsdag 18 august kl 15- 16.20

Arrangør: Fagforbundet og Verdighetsenteret – Omsorg for gamle Sted: Bankgården,: 1. etg

Korona-perioden har vært et tøft år, også for mange pårørende! Mange opplevde at tjenester og tilbud ble stengt og at de ble stående med mye mer ansvar og oppgaver. Tjenestene har ikke vært på tilbudssiden med å ta kontakt, selv om de vet at mange pårørende har hatt det tøft og vært uten avlastning og pauser.

Les om Pårørendes dom over koronaperioden:

Pårørendes dom for 2020 : Innestengt, utestengt – eller utelatt!

Link til program: https://program.arendalsuka.no/event/user-view/16571

Onsdag 18. august kl. 17.30-18.30

Arrangør: Pensjonistforbundet Sted: Hjertekammeret, Arendal

Å bo hjemme lengst mulig er fint, men hjemmebasert omsorg krever også mer av pårørende. Vi spør – er det de som skal blir den nye omsorgsarbeideren i fremtiden?

Les mer om hva vi mener om dette:

Link til program: https://www.facebook.com/events/415901093130477/

Torsdag 19/8 2021 08:00 – 09:30

Arrangør: MIO omsorg Sted: Thon hotel Arendal

Vi tror på fleksibilitet og valgfrihet fordi pårørende ikke er en ensartet gruppe. Vi er alle forskjellige og er i ulike situasjoner, både med tanke på hvem vi har ansvar for. Standardløsninger passer ikke for alle. Det er mange forskjellige behov der ute.

Les om hva vi mener om dette: https://www.velferdsmiks.no/okategoriserade/parorendealliansen-vi-tror-pa-fleksibilitet-fordi-parorende-er-ikke-en-ensartet-gruppe/

Link til programmet : https://program.arendalsuka.no/event/user-view/16092