Hjemmesykehus til besvær

Vi heier på fremskritt og er for at det skjer på mange områder. Nylig deltok vi på et kveldsmøte hvor dette var tema. Norsk helsepersonell er i front på mange områder for å flytte tjenester hjem, så pasienten kan tilfriskne i vante omgivelser – og helsevesenet avlastes for kostnader.

Gevinstene av dette er noe det snakkes mye og og de er der, vi ser alle fordelene. Men på området hvor hjemmebehandlingen forutsetter at en pråørende er tilstede sammen med den voksne som mottar behandlingen, har ting gått for fort. Vi har glemt at arbeidslinja gjelder for de fleste av oss.Det er synd og det setter de innovative kreftene bak slike nyvinninger i en vanskelig situasjon.

For det er ikke laget løsninger for at pårørende som er i arbeid kompenseres på dette. Her tar vi i bruk «gaffateip» metoden og ser om vi får limt det sammen i hvert enkelt tilfelle.

Det kan vi ikke fortsette med og det har vi skrevet om i Dagens Medisin. For ingen kan betale regninger med kjærlighet!

Du kan lese blogginnlegget vårt her: https://www.dagensmedisin.no/blogger/anita-vatland/2020/02/24/klar-for-ubetalt-turnus-eller-litt-formalisert-juks/