Working class heroes!

1 mai er dagen for å vise solidaritet med all verdens arbeidsfolk og forsvare rettighetene de har opparbeidet seg og som noen steder står i fare. Økende bruk av underleverandører, ansettelse på useriøse vilkår, ukjente eller uavklarte lønnsbetingelser og hindringer for å organisere seg. Jo dårligere tider, desto viktigere blir det å ha fokus på de ordnede rettighetene som et organisert arbeidsliv innebærer!

Men hva når man utfører arbeid for «samfunnet» – skal det være frikjent for slike rettigheter? Skal omsorgsarbeid man utfører som pårørende bare være noe «man må ta» fordi det er noen som er litt mer uheldige enn andre her i livet? Eller er det noe vi som samfunn tenker at «de kan jo ikke streike likevel», så derfor får mange pårørende vilkår som vi ellers ville kalt for sosial dumping ? At man spekulerer i at det at de er glade i den eller de som de hjelper, gjør at vi ikke trenger å tilby ordnede vilkår, når de gjør oppgaver de IKKE er forpliktet til å gjør for noen over 18 år? Men som det offentlige altså ellers måtte gjort – og da er det ordnede forhold som gjelder.

Vi vet ikke hvorfor det er slik – men vi vet at det er det ! Det er ikke Norge som nasjon verdig, at det skal være et uryddig landskap med betingelser vi ellers ville ha kalt sosial dumping, og at pårørende kun skal betales med fine ord om at de er en ressurs som trenger støtte, informasjon og veiledning !

Denne «ressursen» blir ikke en ressurs mer når den behandles slik. Det er nå på tide å ta kampen for ordnede forhold, når pårørende gjør oppgaver som det offentlige ellers måtte gjort – og som de ikke er forpliktet til! Pårørendealliansen og dets medlemmer vil agere som en felles fagforening!

Vi har laget en 1 mai film som tar opp dette og som belyser at det er mange områder å ta tak i , den kan du se her og gjerne dele: https://parorendealliansen.no/wp-content/uploads/2021/05/1-Mai-film-utkast-4.mp4