Befolkningen støtter bedre vilkår for pårørende!

Helsepolitisk Barometer 2020 er en årlig undersøkelse fra Kantar som stiller spørsmål fra ulike aktører ut til befolkningen om hva som er viktig for dem.

I år skulle resultatene være klare til å presenteres den 1 april . Men som vi alle vet så ble det ikke slik, de fleste av oss i Norge hadde et annet liv da denne dagen kom. Etter noe tid fikk vi til enn digital presentasjon som var klar den 17 juni, resultatene finner du i hovedsak her hos Kantar

Korona eller ei – våre 5 spørsmål var basert på de disse utfordringene: 1.Forventer du at din familie og/eller venner hjelper om du blir syk/eldre? 2. Om å stå i arbeid og være pårørende 3. Om Omsorgsstønad når du gjør kommunale oppgaver 4. Om fri parkering ved sykehus 5. Om Skattefradrag for merutgifter

1. Til det første har rundt halvparten svart at JA – de forventer hjelp fra pårørende om de skulle trenger det. Det tilsvarer rundt den halvparten – eller de 110 000 årsverkene – som rundt 800 000 pårørende yter idag. Så vi er villige til å yte noe
  2. Over 80 % eller mer har svart at det trengs bedre ordninger til de 4 siste spørsmålene vår! Og det betyr at nå må vi ta noen smarte grep, for å beholde innsatsviljen som vi ser ligger i spørsmål 1!

Pårørende vil gjerne HJELPE – men de færreste vil bli pleiere! Det er en stor forskjell i det, og tilnærmingen med løsninger og ordninger må da reflektere dette. Her må mange ta seg en runde med forventningene til pårørendes innsats og hva den skal innebære!

Kjærlighet betaler ikke regninger – selv om vi hjelper våre nærmeste av kjærlighet! Du kan lese en oppsummering av funnene våre fra undersøkelsen her: