«Det lyser i stille senger » – en hyllest til alle «på jobb» i jula

Du har sikkert sett mange hylle alle de som er på jobb og har vakt i ferier og høytid. Ære være de som holder hjulene igang i feriene og på helligdager. Men hvor mange av våre poltikere sendte en hilsen til alle som hjalp sine syke og eldre nå i jula?

Ingen så vidt vi kunne se.

Vi la ut vår hyllest til alle pårørende og familier som forsøker å gjøre alt de kan for å få en så hyggelig tid som mulig når alt annet er stengt:

«Det lyser i stille senger

For mange er sendt rett hjem

Til tusende andre hender

Enn de som har jobb med dem»

Dette kunne vært et vers av den kjente julesangen nå som det går mot ferietid. Enhver som kan, skrives ut fra spesialisthelsetjenesten til sitt hjem og til de andre som også måtte bo der. Lysene skrus av i aktivitetstilbud, avlastningstiltak, skoler og avdelinger. De trygge hverdagsrutinene for de som trenger det blir borte. Det gis permisjoner. Her skal det tas ferie – men ikke for alle.

Med respekt å melde – takk til alle helseansatte som holder hjulene i gang i våre helsetjenester på sykehus og i kommunehelsetjenestene. Vi er glade for at dere er på vakt og får gjort de tingene som trengs. Dere er viktige, men dere har også ekstra betalt for høytidsdager, har HMS vern og fast arbeidstid.

Nå er det på tide med en hyllest til noen andre som faktisk er på jobb i jula! For når det er ferier, helger og kveldsbemanning i det offentlige Norge, så er et annet pleiekorps i sving enn de med fast turnus og betalt stilling.

Du kan lese resten av innlegget her hos Dagens Medisin: