TA Pårørendeundersøkelsen 2016!

publisert i Undersøkelser | 6

Kjære du som er pårørende : Hvordan HAR du det?

Kjære du som er pårørende : Hvordan har DU det?

Disse 2 enkle setningene får helt forskjellig mening ut fra hvor du legger trykket.

Mange pårørende får spørsmål i form av den første varianten – gjerne etterfylt av noe liknende som: — Pass på deg selv nå da…Og vi tenker «Jada – det skal jeg nok, jeg skal jo bare»…Eller vi tenker – «Lett for deg å si!»

Nå vil vi i Pårørendealliansen vite hvordan DU har det – uansett diagnose eller tilstand til den/de DU er pårørende til!

Ingen har kartlagt dette uten tilknytning til diagnoser eller tilstander før. Vi gjør det fordi det er så mye likt i det å være pårørende og fordi man også kan være pårørende til ulike personer, men ha mange like utfordringer.

I alle offentlige dokumenter står det at «pårørende er en ressurs». Vi som er pårørende vet det selv, men det hjelper liksom ikke at det sies, om det ikke etterfølges av handlinger, hjelp, tiltak og muligheter til pusterom. Da må vi først finne status på en del områder:

• Hvor lenge har DU vært pårørende
  • Er DU pårørende for en eller flere personer
  • Hvor mye tid bruker DU
  • Hva hjelper DU til med
  • Går det ut over DITT arbeid eller studier
  • Hvordan påvirkes DU selv av å være pårørende

Dette og noen andre basis områder har vi laget et spørreskjema om. Vi håper at DU vil gi dine svar her! Det er DEG vi er interessert i få svarene fra. DITT svar og svaret fra mange andre kan gi oss en status på hvordan pårørende i Norge har det for første gang i stor skala. Vi håper at mange, mange vil ta seg tid til å svare og at DU oppfordrer og deler til andre så de også kan svare.

Pårørendealliansen vil presentere resultatene av undersøkelsen i en rapport, via sosiale media , ulike møter og lage en faktabrosjyre som vi legger på våre nettsider. DU skal finne ut hva andre svarer og DITT bidrag vil være med å påvirke så vi kan få bedre vilkår for pårørende.

Jeg håper at DU vil svare og med DITT svar hjelpe DEG og andre pårørende til å synliggjøre hvordan DU har det!

TA Pårørendeundersøkelsen 2016!

Beste hilsen

Anita Vatland, leder

Pårørendealliansen ikon

6 svar

1. Lilli-Ann Gravingen
    | Svar

Hei. Har delt denne i flere facebooksider, men der er flere pårørende til barn under 18 år. Dette kommer ikke opp som noe valg i spørreskjemaet. Kan det legges inn?

• anita vatland
      | Svar

Hei, jeg håper du har svart for vi har lagt til på dette spørsmålet at dersom man er pårørende til noen under 18 år, så kan man sette deres alder inn i kommentar feltet. Dette for å få et skille mellom de som er pårørende lovpålagt for barn opp til 18 år og de som er pårørende og bidrar over 18 år. Håper det er forståelig og takk for at du vil svare og dele! Mvh Anita i PÅrørendealliansen

2. Italo
    | Svar

Surveyen godtar ikke annet-feltet som svar til spørsmål nr 8 og fortsetter å kreve et svar til det spørsmålet

3. perle
    | Svar

Står det noe sted at den som svarer forblir anonym?
    Mvh,

• Nettredaktøren

Hei Perle,

Nei, det står faktisk ikke det noen steder, men undersøkelsen er anonym. Vi ber hverken om navn eller epost 🙂